دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور گفت: نرخ باروری استان مرکزی بدون اتباع خارجی یک و ۲۱ صدم درصد و با اتباع خارجی یک و ۲۹ صدم درصد است.
کد خبر: ۱۰۹۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۴ 04 April 2023

به گزارش تابناک مرکزی،حجت‌الاسلام علی گودرزی در نشست ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی در اراک، افزود: وضعیت جمعیت ایران هم‌اکنون در منطقه، کشورهای اسلامی و دنیا بحرانی است.

وی یادآورشد: توجه به جوانی جمعیت از اولویت‌ها و فوریت‌ها است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی توضیح داد: تفاوت جدی در زمینه پیری جمعیت ایران با کشورهای اروپایی این است که پیری جمعیت در برخی از این کشورها ۳۰۰ سال طول کشیده است اما ایران در طول ۳۰ سال گذشته به سمت پیری جمعیت رفته است.
دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور ادامه داد: برخی کشورهای اروپایی زمانی پیر شدند که ثروتمند بودند اما ایران هنوز در مسیر توسعه است.
حجت‌الاسلام گودرزی اظهار کرد: وضعیت ایران در منطقه و کشورهای اسلامی نیز بحرانی است و در ارزیابی ۲۶ کشور اسلامی به لحاظ نرخ باروری، رتبه ۲۵ را دارد و ارمنستان به عنوان آخرین کشور منطقه، پس از ایران است.
وی با تاکید بر اینکه اگر این روند ادامه‌دار باشد، وضعیت جمعیت ایران از قرمز به سیاه می‌رسد، اظهارداشت: اگر نتوان مسئله جمعیت را در جامعه ملموس کرد، نمی‌توان این مهم را به عنوان مسئله اصلی کشور مطرح کرد.
حجت‌الاسلام گودرزی عنوان کرد: چند استان کشور به لحاظ نرخ باروری، سالمندی و آینده هولناک جمعیتی، در قعر جدول قرار دارند که استان مرکزی یکی از آنها است.
وی گفت: میانگین نرخ سالمندی کشور در گروه سنی ۶۰ سال به بالا، ۱۰ و نیم درصد و در گروه سنی ۶۵ سال به بالا ۶ و هشت دهم درصد است و میانگین نرخ سالمندی استان مرکزی در گروه ۶۰ سال، ۱۲ و یک دهم درصد و گروه سنی ۶۵ سال‌، هشت درصد است.
حجت‌الاسلام گودرزی تصریح کرد: متاسفانه برخی استان‌های کشور در زمینه نرخ زادو ولد و مرگ و میر به مرز یکسان رسیده‌ اند و در برخی از استان‌ها، مرگ و میر از زاد و ولد پیشی گرفته است.
دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور ادامه داد: زمان خریدن برای پیری جمعیت باید مورد توجه جدی قرار گیرد و کشور در شرایطی است که دهه شصتی‌ها هنوز از وضعیت باروری خارج نشده‌اند.
حجت‌الاسلام گودرزی بیان کرد: بر اساس یک مطالعه‌، استان مرکزی جزو استان‌هایی است که ذائقه فرزندخواهی هم ندارد و جزو استان‌های آخر است.
وی گفت: وقتی بین ذائقه فرزندآوری و نرخ باروری فاصله وجود دارد، یعنی موانعی وجود دارد که باید برداشته شوند.
دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور اضافه کرد: تنها ۱۹ و هشت دهم درصد افرادی که در استان مرکزی در این مطالعه پاسخگو بودند، اعلام کردند که یک فرزند می‌خواهند.
حجت‌الاسلام گودرزی بیان کرد: آمار سقط جنین در سطح کشور وضعیت مناسبی ندارد و استان مرکزی نیز در این زمینه جزو استان‌های با آمار بالا است.
حجت‌الاسلام گودرزی گفت: بحران جمعیتی ایران با کار روتین و سیستم اداری حل نمی‌شود و نیاز به تشکیل نهضت عمومی دارد.
وی اظهار کرد: حاکمیت در مسئله جمعیت در شرایط فعلی غیر از تسهیل‌گری کاری نمی‌تواند انجام دهد، اما به لحاظ فرهنگی دستگاه‌های متولی باید با جدیت ورود کنند.
دبیر جایزه ملی جوانی جمعیت کشور ادامه داد: رهبر معظم فرمودند از ظرفیت جوانی جمعیت برای ثروتمند کردن کشور باید بهره‌گیری شود و ایشان در طول ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ بار به مسئله جمعیت به‌شکل ویژه پرداخته‌اند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: جوانی جمعیت فرمان صریح مقام معظم رهبری است و باید تلاش شود تا دغدغه ایشان در حوزه جمعیت رفع شود.
بهنام نظری افزود: جمعیت از مولفه‌های اقتدار در هر کشور محسوب می‌شود و وسعت سرزمینی ایران به حدی است که موجب حسرت همه در دنیا شده و باید در راستای حفظ این نعمت خدادادی به مسئله افزایش جمعیت توجه جدی شود.
وی بیان کرد: نیاز است در راستای جوانی جمعیت، کار فرهنگی عمیق صورت گیرد و همه ظرفیت‌ها پای کار آیند.
عاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: طرح‌های پیشنهادی دستگاه‌های اجرایی، برای جوانی جمعیت باید بر اساس اعتبارات داخلی مد نظر قرار گیرد و طرحی ارایه نشود که توان اجرای آن نباشد.
نظری اظهار کرد: ایران فردا، به مولفه‌های اصلی و نیروهای جوان در جمعیت نیاز دارد که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: هوشیاری در خصوص بحران جمعیت این استان امری ضروری است.
 پروین مفتح‌زاده افزود: ستاد مردمی جمعیت زیرمجموعه ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در این استان تشکیل و احکام پنج نفر عضو اصلی این ستاد صادر شد.
وی بیان کرد: عملکرد ۲۷ دستگاه اجرایی عضو ستاد حمایت از خانواده و جوانی جمعیت استان مرکزی در سال گذشته مورد ارزیابی قرار گرفت.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی ادامه داد: این استان جزو چهار منطقه بحرانی کشور به لحاظ جمعیت قرار دارد و نیاز است همه دستگاه‌های اجرایی اقدامات لازم را به لحاظ کمی و کیفی برای حل مسئله جمعیت استان به کار گیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار